De clanstrijd


• Albumnummer: 255
   Scenario/Tekeningen: Gerd Van Loock
   Inkleuring: Agnes Nys

• Jaar van uitgifte: 2011 > 3 augustus

• Aantal pagina's: 48


Mic Mac Jampudding wil mee doen aan de jaarlijkse Highland Games en dit in de nieuwe dicipline... 'whiskyproeven'. Een eerste probleem dat opduikt is het laten maken van een nieuwe kilt. Tot wanhoop van Arabella, want zijn huidige draagt hij nog maar 45 jaar. De stof is zelfs niet meer beschikbaar in de juiste kleur. Er wordt dan maar een kilt gemaakt in de kleuren van aartsvijand Mac Rum. Om alles in zijn eigen kleur te krijgen overschildert Jampudding de nieuw kilt. Intussen probeert bij de Mac Rums, vader, de twee zoontjes het whiskyproeven bij te brengen. Het vlot echter niet en wanneer deze twee laatsten buiten aan het spelen zijn merken ze de vliegende ton op. Puddy Mac Rum geeft zijn zonen meteen de opdracht om uit te zoeken wat Jommeke komt doen. Jommeke, Filiberke, Flip en Pekkie landen wat later bij Jampudding. Arabella stelt voor dat ze gaan supporteren voor haar meester bij de Highland Games. Chicky en Chucky die alles hebben afgeluisterd brengen snel hun vader op de hoogte. Deze wil natuurlijk ook de whiskyproef winnen. Om wat stokken in de wielen steken laat hij het typisch Schots gerecht Haggis, maar dan op zijn manier supersterk gekruid, bij Jampudding bezorgen. Het is echter Filiberke die er van proeft en zowat in vuur en vlam komt te staan. Jommeke ruikt meteen onraad. Dan gaan de Highland Games van start en bij de whiskyproef wordt meteen een bittere strijd geleverd tussen Mic Mac Jampudding en Puddy Mac Rum. De wedstrijd eindigt onbeslist met de verbreking van het record. Om nu toch te bepalen wie de hoofdprijs, een vat whisky, krijgt zegt het reglement dat wie het langst zijn hoofd ondergedompeld kan houden in het vat, de winnaar wordt. Het loopt grondig fout bij deze extra proef en Jampudding zijn kilt verliest ook nog eens zijn kleuren waardoor de clankleuren van de Mac Rums zichtbaar worden. Dit blijkt een grove belediging te zijn. De oudste Schotse rechter wordt erbij gehaald en deze beslist, volgens wat de oude Keltische wetten voorschrijven, dat er een krachtmeeting moet plaats vinden tussen de twee clans. De overwinnaar wordt baas over de andere clan en verwerft al diens bezittingen. De opdrachten zijn paalwerpen, touwtrekken en een houten ton het snelst naar boven rollen op de hoogste Schotse berg, Ben Nevis. Jampudding gaat de volgende dag meteen aan het trainen. Ook bij de Mac Rums wordt niet stil gezeten. Bij beide clans loopt het echter niet altijd even vlot. Zowat een week later start het duel onder nauwlettend oog van Mac Law, de oudste rechter, zodat alles kan verlopen volgens de strenge Keltische wetten. De krachtmeeting gaat gelijk op. De tonrolproef zal moeten beslissen wie de winnaar wordt. Mac Rum doet nog verwoede pogingen om vals te spelen, maar Jommeke en zijn vrienden komen hier achter. Mic Mac Jampudding kan nog net het duel winnen. Vanwege het valsspelen dienen de Mac Rums ook nog eens een jaar lang alle vervelende kwarweitjes op te knappen ten kastele Jampudding.