PHILIPPE DELZENNE - AGNES NYS - GERD VAN LOOCK
Het 250ste album van Jommeke is het laatste dat door geestelijke vader Jef Nys werd gesuperviseerd. Vanaf het volgende album zullen de auteurs Philippe Delzenne en Gerd Van Loock ook met hun naam worden vermeld. Toen Jef Nys eind oktober 2009 overleed, was hij voor de buitenwereld nog steeds de tekenaar van Jommeke, maar in feite werd hij al sinds de jaren 1970 bijgestaan door medewerkers. Omdat alles steeds onder de naam Nys gebeurde, bleven die assistenten echter anoniem. Zo zijn Philippe Delzenne en Gerd Van Loock vanaf nu de 'gezichten' van Jommeke. Vanaf album 251 zal ook hun naam verschijnen in de albums, maar nooit samen, want ze werken onafhankelijk van elkaar aan een eigen Jommekesverhaal.
Nys' eerste assistent was Edwin Wouters, een autodidact en docent publiciteit aan Sint-Lukas in Gent, die vanaf 1965 op regelmatige basis begon mee te werken. Hij heeft zo'n 45 albums mee helpen maken. 'Waarvan twintig volledig zelf, van synopsis tot afgewerkte strip. Het eerste was Choco ontvoerd, het laatste, Oost West, thuis best, verscheen in 2012. Sinds ik met pensioen ben, doe ik het wat rustiger aan, zonder de druk van deadlines.'

Edwin Wouters
°28/03/1938
'Nys had trouwens niet graag dat bekend was dat hij medewerkers had. Andere namen vermelden, zou maar verwarring veroorzaken bij de lezertjes, vond hij.'
De belangrijkste les die Wouters bij Nys heeft geleerd, is dat alles zo eenvoudig mogelijk moet zijn. 'Nys tekende in een klare lijn-achtige stijl. Details of schaduwen verdroeg die niet goed. Dat bevorderde de leesbaarheid voor de kleintjes. Nys heeft ook steeds vermeden om hoofdletters te gebruiken, want die kennen de lezertjes nog onvoldoende. En hij stak voldoende humor in zijn verhalen.'


Philippe Delzenne
°11-12-1956






«« Het huidige trio »»

|
            
Agnes Nys
Lettering en inkleuring

Gerd Van Loock
°28/02/1961





Philippe Delzenne belandde rond 1980 bij Nys. Vijf jaar later verhuisde hij naar de studio van Peyo, om er mee te werken aan de Smurfen. Maar eerst loodste hij zijn collega Gerd Van Loock bij Nys binnen. In 1998 keerde Delzenne voorgoed terug naar Nys.
'We doen alles zelf', vertelt Delzenne. 'Het zoeken naar een idee, het uitwerken van het scenario, en dan alles wat met het tekenen te maken heeft: schetsen en inkten. De synopsis werd vroeger enkel door Nys beoordeeld, nu is er een leescomité van erfgenamen en de uitgever Maar dat geeft geen problemen: Gerd en ik hebben inmiddels meer dan voldoende ervaring om zo'n verhaal in goede banen te leiden. 'Het wordt ook steeds moeilijker om met iets origineels voor de dag te komen. 'Ideeën zijn welkom!' zegt Delzenne verrassend. 'Vind na 250 albums maar eens iets wat we nog niet hebben gedaan.'

Een interview ... / 1 - 2014
Tom Bouden voor Brabant Strip

Een interview ... / 2 - 2018
Mario Stabel


Philippe Delzenne als Gastredacteur bij Stripglossy
December 2018


Alexis Dragonetti (°1968 - †2019)
CEO - Ballon Media

25 mei 2019 - Een jammerlijk verkeersongeval maakt abrubt een einde aan het leven Alexis.

Ballon Media:
“Alexis Dragonetti, ‘petit dragon’ zoals je door de intimi genoemd werd. Jouw verhaal was niet af. Er was nog zoveel te vertellen, te tekenen, te bedenken, te ondernemen. De honderden reacties die binnenkomen bewijzen hoezeer je gewaardeerd en bewonderd werd. Door je naasten, door scenaristen, tekenaars, je medewerkers bij Ballon Media, YIEHA en Boek.be, concullega’s… door lezers ook. We gaan je missen. En ook al hou je zelf de pen niet meer vast… we gaan proberen de verhalen die je met ons deelde voor een stukje verder te schrijven. Dat is wat je zelf ook zou gewild hebben. Slaap zacht, Alexis. Wordt vervolgd.”
Bron: Stripgids - 26 mei 2019

Philippe Delzenne:
“Verhalenvertellers en beeldenstormers zijn hun ‘kleine draak’ kwijt. Veel te vroeg. De man die met zijn nooit aflatend enthousiasme, zijn stralende lach en onuitputtelijke begeestering iedereen voorzag van de nodige extra brandstof om dat te doen wat auteurs doen ... verbeelding tot leven brengen. De mensenwereld schoonheid bieden.
Alexis is niet meer hier. We zien hem niet meer. Horen hem niet meer. Voelen hem niet meer. En toch loopt hij al sinds die zwarte zaterdag rond in mijn hoofd. En zie, hoor en voel ik hem. Dat komt omdat Alexis bovenal een warme, echte en waarachtige ziel was. Een bezieler van dingen. Een locomotief voor een trein vol kleine en grote taaltovenaars en beeldmakers. Wanneer een grote geest, zoals hij was, verdwijnt, blijft zijn gedachtengoed eeuwig resoneren. Een waterbron waaraan wij steeds kunnen herbronnen.
Wij vertellers en kunstenaars hebben de plicht om ter zijner eer, nog meer en beter en indringender ervoor te zorgen dat schoonheid in beeld en taal verkondigd en uitgegeven wordt. Is dat een zware opdracht? ... Nee, want zelfs fysiek niet meer tussen ons, blijft hij ons inspireren. Goede Alexis, rust zacht ... of nee, kom spoken, onze deuren staan open, voor altijd. Maestro!”

Eerbetoon • Stedho / Philippe Delzenne

Podcast van Stripjournaal
Fragment ...
Presentatie: Robin Vinck • Co-host: Seb van der Kaaden • Gast: Stripmaker Eric Heuvel

Eerbetoon ...



Wim Verheye
CEO - Ballon Media

Na het overlijden van Alexis Dragonetti lag het in de lijn van de verwachtingen dat adjunct-directeur Wim Verheije een stap naar voor zou zetten om Dragonetti's rol over te nemen. Met onderstaand persbericht maakt de uitgeverij bekend dat Wim Verheije inderdaad die rol op zich neemt.
Wim Verheije wordt de nieuwe CEO van Ballon Media.

Antwerpen, 12 juni 2019.
Na het plotse overlijden van Alexis Dragonetti heeft de Raad van Bestuur van Ballon Media Wim Verheije benoemd tot CEO. Wim Verheije is 61 jaar en was als COO sinds 2014 de rechterhand van Alexis Dragonetti.
Aandeelhouder en Bestuurder Philippe Moorkens: “Als ervaren uitgever heeft Wim al vele jaren zijn kennis en kunde bewezen. Intern en Extern. Tijdens de afwezigheid van Alexis heeft Wim op een uiterst gepaste manier het leiderschap functioneel overgenomen. Wim genoot terecht van het volle vertrouwen van Alexis. En van het hele team bij Ballon Media. In volle vertrouwen en samenspraak met Media Participations en de andere aandeelhouders gaan wij samen het mooie verhaal van Ballon Media verder uitbouwen”.

CEO Wim Verheije: "Door het wegvallen van Alexis verloren we bij Ballon Media niet enkel onze baas maar ook een vriend en inspirator. De gebeurtenissen hebben ons als team nog veel dichter bij mekaar gebracht. Wij zijn vastbesloten om de grote droom en de ambities van Alexis verder te zetten en zelfs nog te versterken. Ballon Media is nu al een toonaangevende uitgever van Nederlandstalige strips en kinderboeken en samen met ons gepassioneerd en ervaren team willen we met Ballon Media nog jarenlang mooie nationale en internationale projecten realiseren.

Wordt vervolgd…"


Samen staan Delzenne en Van Loock in voor een productie van vier tot vijf albums per jaar. 'Dat is flink doorwerken,' zegt Van Loock, 'maar het is te doen. Philippe tekent wel sneller dan mij. Hij heeft vier maanden nodig voor een album, ik bijna een half jaar.'
De lettering gebeurt door Agnes Nys, dochter van, die ook instaat voor de inkleuring. Als kind was Nys' dochter Agnes al bezig met inkleurwerk, als ze in ruil voor wat zakgeld de broekjes van Jommeke en Filiberke en Filiberkes haardos in Oost-Indische inkt zet. Wat toen nog een spielerei was, wordt later ook het echte beroep van Agnes Nys. Zo kleurt ze sinds jaar en dag de Jommekesverhalen in, eerst nog met penseel en plakkaatverf, sinds 2000 met behulp van de computer. Agnes is een onmisbare schakel in de productie van de Albums: nadat de tekenaars haar hun geïnkte tekeningen leveren, doet ze achtereenvolgens het scan-, letter- en inkleurwerk.
Delzenne en Van Loock zijn het met elkaar eens dat Jommeke tekenen niet gemakkelijk is. 'Zelfs al is je natuurlijke tekenstijl misschien verwant, het zal toch steeds anders zijn', vindt Van Loock. 'Het is zoals een geschrift: iedereen weet dat het niet simpel is om iemands geschrift te imiteren. Als Nys er eens naast zat, viel dat niet zo op, want het was zijn eigen idioom. Als ons dat overkomt, merk je het meteen.'
Beide auteurs wijzen er ook op dat hun Jommekes weliswaar op elkaar gelijken, maar toch verschillend zijn. 'We halen onze eigen Jommeke er zo uit', zegt Delzenne. 'Ook die van Nys was verschillend. De onze is gelijkend, maar nooit identiek. Het grote publiek zal het verschil echter niet merken.'
Delzenne en Van Loock hebben goede herinneringen aan hun jaren met Nys. 'Hij was een strenge en veeleisende meester, maar correct', zegt Delzenne. Van Loock herinnert zich nog hoe hij bij Nys ging solliciteren. 'Ik was verschrikkelijk zenuwachtig. Om me wat op mijn gemak te stellen, schonk Nys me een pintje uit! Zo was hij: gemoedelijk, niet opvliegend, geen stress aan zijn lijf.'
Van Loock was nog maar twee weken in dienst bij Nys, toen Humo in een berucht geworden artikel het taalgebruik in Jommeke met de grond gelijkmaakte. 'Dat heeft hem toen diep geraakt', zegt Van Loock. 'Hij kwam me vragen: Zijt ge nog steeds van plan om te blijven?'

Casper stelt vragen aan de tekenaars/scenaristen


SARINA AHMAD

December 2015
'Het Nianmonster', de eersteling van Sarina Ahmad, de kleindochter van Nys.
Citaat:
"Ik had vier jaar nodig vooraleer ik de technieken van mijn grootvader onder de knie kreeg. Ik nam scenario en tekeningen voor mijn rekening. Het duurde een hele tijd voor ik echt tevreden was over het resultaat".

Reportage Focus/WTV - 11 juli 2011

Een interview ... / 11 december 2015
Bron: Het Nieuwsblad
Het Nianmonster - Recentie / 11 december 2016
Bron: Het Nieuwsblad